Czym jest wypadek przy pracy

Czym jest wypadek przy pracy

Czym jest wypadek przy pracy?

Wypadek przy pracy jest to nagłe zdarzenie spowodowane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło podczas wykonywania obowiązków pracowniczych lub w związku z nimi, a którego efektem jest uraz lub śmierć pracownika. Zdarzenie takie musi mieć ścisły związek z wykonywaną przez osobę poszkodowaną pracą lub z poleceniem dotyczącym jej realizacji.

Czym charakteryzuje się wypadek przy pracy?

Wypadek przy pracy definiuje ustawa z dnia 30 października 2002 roku o ubezpieczeniu społecznym:

  • Nagłe zdarzenie – czyli takie, które dzieje się w sposób niespodziewany.
  • Wywołane przyczyną zewnętrzną – niedopuszczalne są tu urazy spowodowane stanem zdrowia pracownika, np. chorobą.
  • Związek z wykonywaną pracą – sytuacja musi być powiązana z realizacją obowiązków zawodowych.
  • Powstanie urazu lub śmierci – następstwa muszą być widoczne i udokumentowane odpowiednim zaświadczeniem lekarskim.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), w Polsce w 2022 roku zgłoszono około 65 tysięcy wypadków przy pracy, z czego około 180 zakończyło się w sposób śmiertelny. Największą liczbę wypadków notuje się w takich branżach, jak budownictwo, transport, przemysł, czy rolnictwo, gdzie pracownicy są szczególnie narażeni na działania czynników zewnętrznych oraz pracę w trudnych warunkach.

Jakie są najczęstsze przyczyny występowania wypadków przy pracy?

Najczęstszymi powodami występowania wypadków w miejscu wykonywania obowiązków służbowych są:

  1. Nieodpowiednie warunki pracy oraz zaniedbania BHP.
  2. Zła organizacja stanowiska pracy.
  3. Brak odpowiednich szkoleń dla pracowników.
  4. Pośpiech oraz nieuwaga pracownika podczas realizacji zadań.
  5. Awaria urządzeń technicznych.

Cytat:

„Wypadek przy pracy, w rozumieniu prawa polskiego, musi spełniać łącznie cztery warunki: nagłość zdarzenia, przyczynę zewnętrzną, powiązanie z pracą oraz skutki w postaci urazu lub śmierci poszkodowanego pracownika.” – Ekspert ds. prawa pracy, Portal Kadrowy.

Co robić w przypadku wystąpienia wypadku przy pracy?

W przypadku zaistnienia wypadku przy pracy, należy jak najszybciej zgłosić to zdarzenie pracodawcy lub przełożonemu. Obowiązkiem pracodawcy jest natomiast:

  • Udzielenie pierwszej pomocy oraz skierowanie poszkodowanego na leczenie.
  • Zabezpieczenie miejsca zdarzenia do czasu jego dokładnego wyjaśnienia.
  • Sporządzenie odpowiedniej dokumentacji powypadkowej – protokołu powypadkowego.

Odpowiednio przeprowadzone postępowanie wyjaśniające jest niezbędne, aby umożliwić poszkodowanemu dochodzenie swoich praw i ubieganie się o odszkodowanie od ZUS lub pracodawcy.

Podsumowanie

Wypadki przy pracy stanowią istotne zagadnienie społeczne i ekonomiczne. Zapobieganie im wymaga podjęcia konkretnych działań przez strony pracodawców i pracowników. Zachowanie odpowiednich procedur bezpieczeństwa i higieny pracy oraz świadomość zagrożeń może znacznie zmniejszyć ryzyko powstania zdarzeń zagrażających zdrowiu lub życiu pracowników.